Sådan får du dit barn til at sove – også i juleferien

Få god søvn også i juleferien


Julen banker på døren. Og det er fristende at smide alle rutiner over bord, når hele familien trænger til ferie. Alle har brug for en pause fra hverdagen. Men hvad gør vi så, når der først skal spises risalamande, danses om juletræet og pakkes gaver ud, før børnene kan blive puttet?

Børn har godt af at mærke, at rytmen bliver brudt. For både børn og voksne er det skønt, at vi ikke skal være et sted på et bestemt tidspunkt, eller at vi kan sove, til vi vågner (okay, det er de færreste af os, der er så heldige at have små sovetryner). Men det kan også være svært for børn at navigere i, når de er vant til faste rammer. Især når dagene i december har været pakket med hyggelige juletraditioner, chokoladejulekalenderen, nisseløjer og kalendergaver.

Sanserne er bogstavelig talt blevet bombaderet i julemåneden. Mange børn har svært ved at sove på grund af spænding og alt det ukendte – kommer nisserne mon i aften, har den lavet løjer, hvad mon der sker i morgen? Overtrætte (og måske overstadige) børn har brug for at vi voksne hjælper dem med at finde ro. At vi møder dem med ro, som de kan spejle sig i. Det kan helt konkret være at sidde med dem på skødet, tale stille og roligt, lave afslappende ting sammen som at gå en tur, se julekalenderen sammen hele familien eller spille et spil.

Og skab en tryg putning, ikke mindst. For et sted, hvor det kan være en stor hjælp at holde fast i rutinerne, er ved sengetid. Især for de helt små. Derfor kommer her vores tips til at holde fast i putterutinerne – så julen bliver den hyggelige tid, vi alle har set frem til.

Gode råd til søvnen i juleferien

  • Den gode rutine er aldrig for sent. Har du ikke allerede en god rutine på plads, så start nu. Der findes mange puttemetoder, men det, der virker allerbedst, er ro og tålmodighed. Det tager tid at opbygge en god rutine omkring sengetid. Men det er det værd. Hjernen finder nemlig ro, når den ikke skal arbejde hårdt på at forudsige, hvad der nu skal ske. Derfor hjælper det barnets hjerne, at vi gør det samme igen og igen. Glemme vi rutinerne, fordi det er ferie, gør vi altså opgaven med at falde i søvn sværere for barnet.
  • Sænk tempoet før sengetid. Der er formentlig drøn på i løbet af dagen, så det er vigtigt at skrue ned for indtrykkene inden sengetid. Se julekalenderen sammen hele familien, men få slukket skærmen i ordentlig tid inden sengetid, gør børneværelset mørkt, lav et bad, sæt noget roligt musik på og giv barnet et måltid mad, hvis I stadig ammer eller giver flaske.
  • Stress ned selv. Måske er du selv stresset over alt det, du skal nå inden jul? Vores følelser smitter, og dit barn kan mærke din egen frustration og utålmodighed, når putningen ikke vil lykkes. Det bedste råd er derfor selv at være tålmodig. Her kan musik hjælpe os, fordi musik forløser følelser. Vi har udviklet den personlige godnatsang som et redskab til at skabe netop den ro og positive følelser i forbindelse med putningen. Når mor er rolig, bliver barnet det også (det gælder forøvrigt børn og voksne i alle aldre).
  • Giv lidt længere snor juleaften. Tag en ekstra dyb indånding, for selv om rutiner og god opdragelse er vigtigt, så husk på, at børn gør det så godt, de kan. Var det ikke lige den helt rigtige gave, eller vandt dit barn ikke mandlen, så er det okay at blive skuffet. Måske er det ikke lige dér, dit barn har brug for at lære: tab og vind med samme sind (det er der 364 andre dage til), men i stedet, at vi rummer de svære følelser for at skabe en hyggelig aften for alle. Det er de færreste som lykkes med at putte på slaget syv den 24., hvor programmet er pakket med risalamande, dans rundt om juletræet og julegaver, Acceptér, at det betyder et mere (over)træt barn, som måske har brug for lidt ekstra hjælp til at falde i søvn. Igen kan den personlige godnatsang skabe den ro, der er brug for for at finde ind i søvnen sådan en aften.
  • Ro på nervesystemet. December måned og juleaften er forbundet med mange sanseindtryk og oplevelser. Jo mere børn oplever om dagen, jo mere skal der bearbejdes om natten. Derfor kan ferier ofte være forbundet med en tid, hvor børnene vågner hen på aftenen, fordi de simpelthen ikke har nået gøre dagen helt færdig endnu. Et roligt, genkendeligt stykke musik kan hjælpe barnet videre i søvnen. Genkendelsen gør, at ubevidstheden registrerer, at det stadig er sovetid. Bruger du den personlige godnatsang fra os, følger der også 26 minutters slumremusik med, som indeholder dele af sangen, for netop at skabe genkendelighed og tryghed.
  • Skab genkendelighed i det ukendte. Holder I jul ude er det endnu vigtigere at skabe genkendelighed omkring søvnen. Husk de elskede puttedyr og tag dit barns egen dyne med, hvis det kan lade sig gøre. Musikken er også her et godt redskab til at genskabe roen hjemmefra. Den personlige godnatsang fungerer som et universelt kommunikationsmiddel, som forbindes med søvnen – uanset hvordan rummet ser ud.

Og vigtigst af alt, husk at kigge på dig selv med nænsomme øjne. Du gør det, så godt du kan. Præcis ligesom dit barn.

Vi ønsker dig og din familie en rigtig glædelig jul. Og står selvfølgelig klar til at indsynge navnet på din guldklump, så I kan skabe det putteritual, som fungerer til både jul og hverdag.